persianweblog persianblog
دانش آموختگان و دانشجویان دکتری پرستاری ایران

نقد آيين نامه ارتقاء هيات علمی

با سلام

مدتی است که به علت مشکلی که پرشین بلاگ پیدا کرده دوستان دکتری برای دسترسی به وبلاگ دچار مشکل شده اند ظاهرا این مشکل موقتی است به هر حال دوستان تا اطلاع ثانوی به جای دات کام از دات آی آر استفاده کنند.

پس از مدتی وقفه با یک مطلب جنجالی  خدمتتان هستیم. یکی از دوستان مطلبی در مورد نقد آیین نامه ارتقای هیات علمی فرستاده که برای اطلاع دوستان  در وبلاگ گذاشته می شود. در ضمن از دوستان عزیز تقاضا می شود با حفظ اخلاق حرفه ای از آوردن اسامی افراد و انجمن ها و توهین به آن ها پرهیز نمایند و نقد منصفانه را سرلوحه کار خود قرار دهند. جهت حفظ شان افراد حذف هایی{...} از طرف اینجانب صورت گرفته است. انشااله در اولین فرصت متن کامل آیین نامه جهت نقد دوستان در وبلاگ قرار می گیرد.

با تشکر یزدان نیک

متن نامه به این شرح است:

ضرب المثل:

گربه را هر طور كه رها كني با پا به زمين مي آيد.

ترجمه اول:

دزدي را از در بيرون كردند، از پنجره وارد شد.

ترجمه دوم:

چو دزدي با چراغ آيد – گزيده تر برد كالا

شايد با خواندن سطور بالا اين سوال مطرح شود كه اينها چه معني مي دهند. در هر حال به نظر مي رسد بار ديگر طايفه تماميت طلب پزشك خواب ديگري براي اعضاي هيات علمي دانشگاهها ديده اند.

گروهي كه به سركردگي آقای {.....} و ديگران، سالها حاكم يكه تاز وزارت بهداشت بوده و هرجور كه خواستند گربه رقصانند و با {....} اين وزارت خانه معتقد بوده و هستند كه مردم اگر مي خواهند زنده بمانند و اگر پزشكي خوب مي خواهند بايد هرچه دارند بفروشند و به پزشكان بدهند و فكر كنند كه خانه شان آتش گرفته است، اكنون كه تاحدي از اين وزارت بيرون كرده شده اند!!! انجمني را برپا ساخته اند بنام {.....} اين انجمن در سالهاي اخير با لطايف الحيل به اجراي برنامه هايي در جهت تحكيم هرچه بيشتر سلطه پزشكي بر وزات بهداشت و دانشگاهها پرداخته كه مي توان نمونه هاي متعددي از مفسده كاري هاي آنها را ارائه داد، اما در اين مجال تنها يكي از اقدامات جديد آن مد نظر است.

انجمن مذكور ((كه متولي اصلي آن چند سال پيش در يك همايش در پاسخ به اين سوال كه چرا اين همه دانشجوي پزشكي مي گيريد فرموده بودند: "بگذاريد بچه هاي خودمان قبول شوند بعدا درش را مي بنديم"، (و گويي بچه خودشان قبول شده و اخيرا ارتقا هم گرفته و بايد ديگر ارتقا را سخت كنند) )) با هدف كمك به ارتقاي پزشكان و جلوگيري از ارتقاي گروههاي پايه و غير پزشك از مدتي پيش برنامه اي را براي اصلاح آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي در دستور كار خود قرار داد. اين انجمن سپس به بهانه بهبود كيفيت آيين نامه، اصلاحيه اي بر آيين نامه ارتقا نوشته و براي عده اي جهت نظر خواهي ارسال كرد و اخيرا ظاهرا آن را همراه با نامه اي براي معاونت آموزشي وزارت فرستاده است.  در اين اصلاحيه و نامه ارسالي آنها اگرچه داراي برخي نكات مثبت مانند ادعا براي كم رنگ كردن امتيازات مديريتي وجود دارد، اما چند نكته مذبوحانه نيز وجود دارد:

1-    اين كه اين اصلاحيه پژوهش محور است

2-    اين كه در آيين نامه قبلي (فعلي) پژوهشها و مقالات فقط شمرده مي شوند و مورد ارزيابي كيفي قرار نمي گيرند.

3-    اين كه ارزشيابي فقط به استناد مقداري كاغذ انجام مي شود.

4-    اين كه در آيين نامه موجود برخي شروط گلوگاهي وجود دارد كه هدف آن معلوم نيست.

5-    اين كه تفاوتي بين فردي كه 10 ساله ارتقا پيدا مي كند با فردي كه 4 ساله ارتقا پيدا مي كند وجود ندارد

6-    اين كه جوايز جشنواره ها در آيين نامه لحاظ نشده است.

7-    اين كه برخي از افرادي كه ارتقا پيدا مي كنند از همه شاخصهاي سلامت منطقه خود آگاه نيستند.

8-    اين كه برخي افراد ناگهان از ارتقاي ديگران اطلاع پيدا مي كنند

9-    اين كه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاههاي شهرستانها لزومي ندارد

10-اين كه مقالات افرادي كه قبلا ارتقا يافته اند impact factor  ندارد

11-نگاهي به ساير بندهاي ايين نامه اصلاحي نيز نشان مي دهد كه فقط به تن پزشكان دوخته شده است. (مانند دادن امتياز به گزارشات صبحگاهي، آموزش سرپايي، راند باليني، تنوع جراحي ها انجام داده، راهنمايي پايان نامه پزشكي، مشاوره پزشكي، كشيك و آنكالي.......).

سپس آنها پيشنهاداتي را داده اند مانند

1-    گذشتن لااقل 7 سال از استادياري براي ارتقا به دانشياري

2-    كساني كه نتوانند لااقل 14 سال در پايه استادي در دانشگاه خدمات كنند به رتبه استادي ارتقا پيدا نكنند.

3-    گذاردن شرط امتحان زبان براي ارتقا

4-    ....

در هر حال نگاهي به اين موارد و موارد متعدد ديگر و بويژه 3 پيشنهاد آخر نشان مي دهد كه آقايان معتقدند كه فقط پزشكان بايد ارتقا پيدا كنند.  و همه اينها هم براي آنها طراحي شده زيرا اكثر پزشكان معمولا بعد از 6-7 سال امتياز كافي براي ارتقا جمع مي كنند.

به هر حال توجه كنيد كه :

-        پزشكان معمولا از روز اول كارشان استاديار مي شوند ، در حالي كه بسياري از اعضاي علوم پايه اول كارشناس ارشد بوده و بعدار دكترا مي گيرند. بنا بر اين معمولا بعد از 6-7 سال از استخدامشان است كه استاديار مي شوند.

-        با اين حساب پزشكان بعد از 7 سال دانشيار خواهند شد و اعضاي هيات علمي غير پزشك لااقل بعد از 10-15 سال

-        بنا بر اين همه پزشكان بيش از 14 سال براي كار در سمت استادي وقت دارند و مي توانند استاد شوند اما بسياري از اعضاي علوم پايه ممكن است نتوانند لااقل 14 سال در رتبه استادي بمانند و بنا بر اين اگر اين آيين نامه پيشنهادي تصويب شود اين عده نمي توانند استاد شوند.

با توجه به موارد فوق پيشنهاد مي شود كه يك اقدام جمعي در اين زمينه صورت گيرد.

همچنين در پاسخ به نكاتي كه بندهاي 1-10 بالا آمده است موارد زير قابل ذكر است:

-        آيين نامه فعلي نيز پژوهش محور است و پژوهش و كسب امتيازات پژوهشي از شروط گلوگاهي آن است. (بند 1 و 4 بالا)

-        بررسي كيفي مقالات وظيفه مجلات است نه وظيفه كميته ارتقا. در غير اين صورت افراد مقالات خود را براي مجلات نفرستاده و به اين كميته ها بدهند كافي است!!! (بند 2 بالا)

-        شما در هر امتحان عملي هم نتيجه را روي كاغذ مي بريد و همه معيارهاي عيني هم معمولا فرمت كاغذي دارند. در هر حال اي حرف كه ارزشيابي بر مبناي كاغذ انجام شده و مي شود توهيني است كه آقايان به همه از جمله به خودشان كرده اند !!!! 

-        طبعا كسي كه بعد از 10 سال ارتقا مي يابد با فردي كه پس از 4 سال ارتقا پيدا مي كند فرق دارد. همين فاصله زماني گوياي تفاوت است. و تنبيه ديگري لازم نيست.  در اين صورت آقايان لطف كنند و همه ارتق هاي خودشان را نيز باطل كنند. چون در قسمت اول همين بند مي گنجند.  از طرف ديگر توجه كنند كه اگر نبودند اعضاي هيات علمي غير پزشكي كه براي آنها كار كنند و مقاله بنويسند اين آقايان باي مي مردند و آرزوي ارتقا را به گور مي بردند.

-        نگاه به جوايز داده شده در جشنواره ها نشان مي دهد كه يك عده كه جمعي از آنها در همين انجمن جعند مرتب به خودشان جايزه مي دهند. بنابر اين يك راه رانت خواري جديد باز شده است. اين امر وقتي روشنتر مي شود كه متوجه مي شويم كه براي انتخاب  نمونه ها در هر سال و در هر جشنواره ، جايزه گرفتن در دوره هاي قبلي هم خودش امتياز دارد !!!

-        مسلما مديران هستند كه از همه شاخصها دقيقترين اطلاعات را دارند نه همه اعضاي هيات علمي. مثلا يك عضو هيات علمي پايه كه مرتبا در آزمايشگاه خودش كار پايه مي كند تا چه حد از اين شاخصها اطلاع پيدا مي كند؟(بند 7 بالا)

-        آنچه در بند 9 و 10 و 11 بالا آمده را خودتان قضاوت كنيد.

 

 

 

 

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٦/٦/٢ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک