persianweblog persianblog
دانش آموختگان و دانشجویان دکتری پرستاری ایران

آناليز کيفی

سلام

در ادامه مطالب مربوط به تحقيق کيفی مطلبی را که دکتر نگارنده فرستاده‌اند در مورد آناليز داده‌های متنی با نرم‌افزارهای آفيس در وبلاگ می‌گذارم که با تشکر از ايشان، اميدوارم برای آنها که در مرحله پژوهشی هستند قابل استفاده باشد.

منتظر دريافت مطالب بيشتر از شما عزيزان هستم.

استفاده از قابلیتهای نرم افزار Microsoft OneNote  برای تجزیه و تحلیل داده های متنی

ابتدا متن مصاحبه ها در نرم افزار Microsoft Word تایپ شده با استفاده از امکان comment کد کذاری سطح اول را را انجام می دهیم.

پس از اتمام کدگذاری سطح اول متن را با استفاده از Select All انتخاب کرده به محیط نرم افزار Microsoft OneNote منتقل می کنیم. با این کار  comment ها از متن اصلی مصاحبه جدا شده و در قسمت پایین متن ظاهر می شود. همچنین هر comment در یک سطر و با شماره خاص خود قابل روئیت است.

در این مرحله کلیه comment ها را کپی کرده و به محیط Microsoft Word می بریم و paste می کنیم در اینجا با استفاده از قابلیت replace  به جای نشانه های comment ها نام شرکت کننده را جایگزین می کنیم مثلا participant1- ولی به شماره comment ها دست نمی زنیم بدین ترتیب کدهای سطح اول ما به شکل زیر در خواهد آمد.

PARTICIPANT1-1]ناخواسته بودن نوزاد(آسیب پذیری نوزاد) (unwanted)

 

[PARTICIPANT1-2]نپذیرفتن نوزاد[reject]

 

[PARTICIPANT1-3]بی توجهی پدر و مادر(حتی از نگاه کردن به بچه طفره می رفتند) (neglect)

 

[PARTICIPANT1-4]ارائه مراقبت(caring)

 

[PARTICIPANT1-5]مچاله شدن نوزاد (انزوا) (isolation)

 

[PARTICIPANT1-6]عدم پذیرش نوزاد از جانب مادر (reject) (unwanted)

 

سپس کدهای سطح اول هر شرکت کننده را می توان داخل یک صفحه OneNote  قرار داد، البته شاید نیاز به مشخص کردن شماره شرکت کننده و شماره کد یا همان  comment نباشد چرا که استفاده از امکان search  نرم افزار OneNote  می تواند در یافتن کد و اینکه کدام شرکت کننده یا شرکت کننگان و در کجای مصاحبه آن را گفته اند، کمک کند. اما انجام آن نیز بی فایده نیست و می تواند بسیار کارگشا باشد.

در مرحله کد گذاری محوری ما باید این کدهای سطح اول را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و در داخل طبقات مرتبط قرار دهیم شما در OneNote  براحتی به هر یک از این صفحات دسترسی دارید و مهمتر اینکه همه آنها را همزمان می توانید برای کلمه یا عبارتی جستجو کنید. بدین ترتیب کار شما بخصوص در مرحله کدگذاری محوری آسانتر خواهد شد.

One Note Snapshot 1

 همچنین شما برای شما دیاگرام نیز در محیط OneNote  براحتی می توانید عمل کنید واز نظر فضا و نشان دادن ارتباطات بین طبقات نیز مشکل نخواهید  داشت.

در ضمن می توانید برای memoها و یاداشت های عرصه نیز یک صفحه داشته باشید ضمن اینکه امکان گذاشتن صوت نیز روی صفحات OneNote  هست و شما می توانید بخشی از narrativeها با صدای خود شرکت کننده در کنار کدها داشته باشید.

عمده قابلیت اين نرم‌افزار،  سیستم جستجوی آن است که امکان بازیابی  و شمارش کدها را به شما می دهد. بهتر است از همان مرحله کد گذاری باز از کدهای کوتاه و انتزاعی استفاده شود چرا که اینکار شما را در فرآیند کدگذاری محوری و درک مفهومی بسیار کمک خواهد کرد.

One Note Snapshot 2

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/٢٦ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک

مصاحبه کيفی

با سلام مجدد خدمت همه سزوران گرامی

مدتی پيش قول داده بودم گاهی مطلبی را در مورد پژوهش کيفی و تجربيات خود يا ديگران که رساله خود را نوشته يا مشغول نوشتن آن هستند را در وبلاگ بگذارم. امروز فرصتی بدست آمد تا اين کار را شروع کنم. از ساير دوستان خواهش می‌کنم مطالبی را که دارند برای انتشار به نام خودشان در اين وبلاگ به ايميل من بفرستند تا مورد استفاده ديگر دوستان و علاقه‌مندان قرار گيرد.

برای شروع نکته‌هايی در مورد مصاحبه نيمه‌ساخت‌دار که روش اصلی گردآوری اطلاعات در پژوهش‌های کيفی است را در اينجا آورده‌ام.

بخش‌های اول اين مقاله از رساله‌ی خانم دکتر رفيعی گرفته شده است.

در مصاحبة نيمه‌ساخت‌دارداده‌ها از طريق چند سؤال باز كه به‌ترتيب خاص پرسيده‌مي‌شوند، جمع‌آوري مي‌شود. اين نوع مصاحبه برخلاف مصاحبة بدون ساختار، بر يك‌سري سؤال تمركز دارد كه پژوهشگر از هر شركت‌كننده مي‌خواهد به آن پاسخ دهد. با اين استراتژي، براي به اشباع رسيدن داده‌ها به حجم نمونه بزرگي نسبت به ساير راهبردها نياز داريم.

اين نوع مصاحبه بر اساس نوع داده‌هاي مورد نظر به انواع زير تقسيم مي‌شود:

·        مصاحبة فرهنگي (براي تعيين درك متقابل، قوانين، ارز‌ش‌ها و تجربيات يك گروه)

·        مصاحبة موضوعي (براي درك بيشتر دربارة يك واقعه يا مسئله)

·    مصاحبة داستان شفاهي (براي كسب اطلاع در مورد يك دورة خاص زماني از ديدگاه مردمي كه آن دوره را تجربه كرده‌اند)

·        مصاحبة داستان زندگي (براي دانستن وقايع اصلي زندگي يك شخص)

·        مصاحبة ارزشيابي (براي درك ديدگاه‌هاي افراد در مورد نقاط قوت و ضعف يك برنامه)

موارد استفاده از راهكار مصاحبة نيمه‌ساخت‌دار:

مصاحبة نيمه‌ساخت‌دار در مواردي استفاده مي‌شود كه پژوهشگر چيزهايي در بارة موضوع مورد نظرش مي‌داند، مثلاً از طريق مرور منابع، اما دانش او براي پاسخ به سؤالاتش كافي نيست. اگرچه سؤالات يك مجموعه هستند اما چون سؤالات باز مطرح مي‌شود، شركت‌كنندگان مي‌توانند آزادانه پاسخ دهند.

طراحي مصاحبة نيمه‌ساخت‌دار:

پژوهشگر با استفاده از نتايج مرور منابع(يا تمام اطلاعات در دسترس)، سؤالات را پيش از مصاحبه آماده مي‌كند. سؤالات بايد باز باشند. مثلاً بجاي سؤال بسته‌اي مثل: "آيا از كارمند بودن راضي هستي؟" مي‌توان پرسيد: "در مورد تجربة خود به‌عنوان يك كارمند برايم بگو".

بعلاوه، پژوهشگر بايد نوع اطلاعات مورد نياز را هم در نظر بگيرد. برخي از انواع سؤالاتي كه ممكن است براي گردآوري اطلاعات به‌كار بيايد عبارتند از:

·    سؤال در مورد تجربه يا رفتار (براي تعيين آنچه شخص "انجام مي‌دهد يا انجام داده‌است) "در مورد روند درخواست استخدام برايم بگو"

·    سؤال در مورد عقيده يا ارزش‌ها (براي دانستن آنچه شخص در بارة موضوع مي‌انديشد) "در مورد حداقل‌هاي مورد نياز براي كارمند شدن چه فكر مي‌كني؟"

·    سؤال در مورد احساس (براي دانستن واكنش‌هاي عاطفي شخص به موضوع) "در مورد تغيير شغل براي كسب درآمد بيشتر چه احساسي داري؟"

·    سؤال در مورد دانش (براي تعيين آنچه شركت‌كننده در مورد موضوع مي‌داند، نه آنچه تصور يا احساس مي‌كند) "مراحل اداري درخواست استخدام چيست؟"

·        سؤالات حسي (براي دريافتن تجربة شخص از طريق احساسش) "معنويت در بين كارمندان اين اداره چگونه است؟"

·    سؤالات زمينه‌اي يا دموگرافيك (براي ثبت جزئيات واقعي در مورد شخص) برخي پژوهشگران توصيه مي‌كنند كه اين سؤالات در پايان مصاحبه مطرح شوند چون پاسخ اين سؤالات ذاتاً كوتاه است و اگر اين سؤالات نزديك به ابتداي مصاحبه مطرح شوند، مصاحبه‌شونده بعد از آن كه عمق بيشتري لازم است نيز متمايل به دادن پاسخ‌هاي كوتاه خواهد شد. اما برخي ديگر معتقدند پرسيدن اين سؤالات در ابتداي مصاحبه منجر به راحتي مصاحبه‌شونده مي‌شود(در اين صورت بهتر است به شكل يك سؤال باز پرسيده شود، مثل: "لطفاً خودتان را معرفي كنيد").

در مصاحبه‌هاي كيفي دو دسته سؤال پرسيده مي‌شود, يك دسته همان سئوالات اساسي مصاحبه هستند كه بر مبناي سؤال و هدف پژوهش مطرح مي‌شوند؛ و دسته دوم، سئوالات جستجو(كاوشي)[1] محسوب مي‌شوند كه براي كنكاش بيشتر در پاسخ‌هاي شركت‌كنندگان مطرح مي‌شوند. مثالي از سئوالات و جملات جستجو ممكن است: ”مي‌توانيد بيشتر توضيح دهيد؟“, يا: ”اين بحث را با ذكر يك خاطره خوب و يك خاطره بد ادامه دهيد.“, يا: ”وقتي كه مي‌گوييد ... منظور شما چيست؟“ (كوال, 1996) باشد.

مايان(2001) انواع كاوش‌ را به شرح زير آورده است:

·        كاوش جزئيات[2] (با چه‌كسي، كجا، چه، چه‌وقت، چگونه شروع مي‌شود)

·    كاوش بسطي[3] يا تشويقي (با تصديق ملايم با حركت سر، گفتن "آها" به آرامي، يا پرسيدن سؤالي مثل: ممكنه اين را بيشتر "باز" كنيد؟)

·    كاوش واضح‌كننده[4] (سؤالي مثل: من ميخواهم مطمئن شوم كه "X" را درست فهميده‌ام، ممكنه در موردش بيشتر توضيح بدهيد؟)

بطور كلي، تعداد سؤالات مصاحبه بايد اندك باشد تا از قطع جريان مصاحبه جلوگيري شود. سؤلات بايد روشن و خنثي(بدون جهت‌دهي) باشند؛ ترتيب منطقي داشته باشند و هر كدام تنها يك موضوع را پوشش دهند. براي چك‌كردن سؤالات و ترتيب آنها، پژوهشگر بايد قبل از اولين مصاحبه آنها را با همكاران يا دوستان خود آزمايش و تصحيح كند.



[1] Probing questions

[2]  Detail-oriented probes

[3]  Elaboration probes

[4] Clarification probes

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/۱۸ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک

خجسته باد روز پرستار

با گراميداشت خجسته روز پرستار مديريت وبلاگ در صدد است ضمن فعال تر ساختن وبلاگ تغييراتی را در وبلاگ در جهت مشارکت بيشتر دوستان در  امر وبلاگ نويسی اعمال نمايد. هدف از اين کار تقويت  اطلاع رسانی درون گروهی و معرفی حرفه به جامعه است. لذا دوستان عزيز می توانند نظرات، پيشنهادات و مطالب خود را جهت بهبود وبلاگ، درج در آن و بازتاب در رسانه های گروهی برای مديريت وبلاگ ارسال نمايند.

مطالب زير نمونه هايی از کارهای اعضای گروه است که به مناسبت روز پرستار روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفته است.

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

يك عضو هيات رييسه انجمن علمي پرستاري ايران معتقد است:« جشنواره وبلاگ‌هاي پرستاري سرآغازي براي رستن و حضور در عرصه رسانه‌هاي الکترونيکي است و نشان مي‌دهد پرستاران نسبت به هويت حرفه‌اي خود حساس شده‌اند و با تفکري که روي به حرفه‌اي شدن دارد مي خواهند چهره واقعي خود را به جامعه نشان دهند و آمادگي خود را براي دفاع از حق سلامتي جامعه اعلام دارند

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از دبيرخانه جشنواره وبلاگ‌نويسي پرستاري، احمدرضا يزدان نيک، عضو هيات رييسه انجمن علمي پرستاري ايران در نوشتاري به بررسي "نقش رسانه‌ها در ترسيم ايماژه‌ي حرفه‌اي پرستاران" پرداخته و آورده است: «جامعه دانشي و جامعه اطلاعاتي از واژه‌هاي جديدي است که در ادبيات جامعه شناسي امروز وارد شده‌اند . در عصر اطلاعات يکي از شاخص‌هاي اصلي قدرت و ابزارهاي اعمال آن دسترسي به اطلاعات بيشتر و دقيق‌تر و قدرت پردازش سريع‌ تر آن است. اگر بپذيريم که دانش و علم، توليد قدرت مي کند( و نيز عکس آن) به اهميت سرمايه گذاري روي فن آوري اطلاعات و ترويج رسانه‌ها پي مي‌بريم

در ادامه آمده است: « يکي از کارکرد‌هاي مهم رسانه‌ها، تاثير گذاري بر افکار عمومي است. به رغم تعاريف متنوعي كه از افكار عمومي ارايه شده، تاكيد بر عمومي و همگاني بودن يك ايده و نظر وجه مشترك تمامي آنها است. به قول تمپل، افكار عمومي اساس هر حكومتي را تشكيل مي‌دهد، در واقع مي‌توان گفت كه هر حكومتي به ‌نسبتي كه افكار عمومي از آن حمايت مي‌كند، قوي يا ضعيف مي‌شود و افکار عمومي قادر به تاثيرگذاري بر حكومت خواهد بود. اين مسئله در مورد هر چيزي مي تواند صادق باشد

به اعتقاد وي، براي اين كه يك ايده بتواند تبديل به افكار عمومي شود، سه عامل مورد نياز است که شامل موضوع، مردم و كانال‌هاي ارتباطي است. بنابراين شكل‌گيري افكار عمومي ارتباط تنگاتنگي با وسايل ارتباط جمعي دارد و اين وسايل به نوبه خود از روش‌هاي مختلف در جهت هدايت افكار عمومي بهره مي‌جويند.

در ادامه آمده است:‌ « برجسته‌سازي، فراگردي است كه طي آن رسانه‌هاي جمعي، اهميت نسبي موضوعات مختلف را به مخاطب انتقال مي‌دهند. هر چقدر رسانه اهميت بيشتري به موضوعات يا رويدادها بدهد، مخاطبان اهميت بيشتري براي آن قائل مي‌شوند. از ديد مخاطب، حجم اخبار و اطلاعاتي كه صرفا درباره يك موضوع از رسانه‌ها ارايه مي‌شود، خود به خود مبين اهميت موضوع است. از طرف ديگر رسانه‌ها نيز سعي مي‌کنند با پرداختن به موضوعات مورد علاقه مردم و انعکاس نگرش‌هاي غالب در جامعه، مقبوليت و اثرگذاري خود را افزايش دهند

اين عضو هيات رييسه انجمن علمي پرستاري ايران، عنوان كرده است: « بررسي‌هاي نويسنده بر روي رسانه‌ها در سال‌هاي گذشته نشان مي دهد که رسانه‌ها نسبت به حرفه پرستاري کم توجه بوده‌اند و آن جا‌يي نيز که به آن پرداخته اند، ايماژه (تصوير) نا‌مناسبي را از پرستاري و پرستاران به نمايش گذاشته اند. رسانه ها به واژه پرستاري بيشتر به مفهوم عام و غير تخصصي آن نگاه کرده‌اند، مثلا در مورد نگهداري از سالمندان و کودکان از اين واژه به وفور استفاده شده است. حتي وقتي به جنبه هاي حرفه‌اي پرستاري پرداخته اند آن را در حد يک زيردست پزشک تقليل داده اند و استقلال حرفه‌اي و علمي آن را مخدوش جلوه داده‌اند. گرچه رسانه‌ها در اين مورد کم لطفي کرده‌اند ولي گناه اصلي متوجه خود ماست که در اين عرصه حضور کمرنگي داشته‌ايم و اجازه داده‌ايم که گفتمان رقيب ما در عرصه رسانه‌اي حاکم بلامنازع بوده و با پشتوانه فرهنگ و تاريخ و سياست، تمامي کانال‌هاي ارتباطي را اشغال نمايد. گفتمان رقيب با برجسته کردن دال‌هاي خود ( درمان و بيماري ) سلطه خود را بر گفتمان پرستاري تثبيت کرده و دال‌هاي پرستاري چون مراقبت و سلامتي را بي ارزش و کم رنگ نموده است

يزدان نيك گفته است: «ما مي پذيريم که خدماتي که به جامعه ارايه مي دهيم نه در شأن ما و نه در شأن جامعه ما نيست ولي ما تاوان بي مهري‌هاي ديگران را به سلامت جامعه مي پردازيم و تلاش ما در جهت دفاع از حقوق جامعه در دستيابي به استانداردهاي سلامتي در نظام بيمار ارايه خدمات بهداشتي درماني بي اثر مي شود

در ادامه عنوان شده است:‌« امروز حضور در عرصه رسانه اي براي گفتن واقعيت ها، آگاه سازي جامعه در مورد نقش‌ها و توانايي‌هاي پرستاران و جلب توجه افکار عمومي به چهره مظلوم و انساني پرستاري، بزرگترين اولويت پرستاران است. اگر ما بتوانيم تصويري واقعي از خود و عملکرد خود نشان دهيم و افکار عمومي را قانع سازيم ديگري نيازي نداريم که خود همه هزينه دنبال کردن مطالبات مختلف را بپردازيم بلکه جامعه خود اين وظيفه را بر عهده خواهد گرفت

وي در پيايان گفته است: «استفاده از قابليت‌هاي فضاي وب مي‌تواند ضمن آگاهي بخشي به جامعه باعث توانمند شدن و افزايش اعتماد به نفس حرفه‌اي پرستاران شود. جشنواره وبلاگ‌هاي پرستاري سرآغازي براي رستن و حضور در عرصه رسانه‌هاي الکترونيکي است و نشان مي دهد پرستاران نسبت به هويت حرفه‌اي خود حساس شده‌اند و با تفکري که روي به حرفه‌اي شدن دارد مي خواهند چهره واقعي خود را به جامعه نشان دهند و آمادگي خود را براي دفاع از حق سلامتي جامعه اعلام دارند

انتهاي پيام

کد خبر: 8503-07114

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

« برگزاري جشنواره وبلاگ‌نويسي پرستاران و گسترش اين امر و هر كار ديگري كه بتواند ارتباط بين پرستاران، يا ساير گروه‌هاي مردم كه وجوه مشترك دارند را توسعه بدهد، مزاياي زيادي در پي خواهد داشت.»

علي ضرغام، دانشجوي دکتري پرستاري در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، يكي از مزاياي برگزاري جشنواره وگسترش وبلاگ‌نويسي در پرستاران را تجمع آراء و نظرات عنوان كرد و گفت: « وبلاگ فرصتي فراهم مي‌كند كه پرستاران بتوانند نظرات خود را به‌راحتي منتشر كنند، تا همكارانشان بتوانند آنها را نقد و بررسي كنند.»

وي افزود: «انتشار مطالب علمي از طريق وبلاگ مي‌تواند باعث ارتقاء سطح دانش در كل جامعه‌ي پرستاري كشور شود. انتشار اين مطالب در وبلاگ بسيار آسان‌تر و سريع‌تر از راه‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد و بازخورد آن نيز از راه نظرات خوانندگان وبلاگ به راحتي به نويسنده و ساير خوانندگان مي‌رسد.»

ضرغام ادامه داد: « پرستاران مي‌توانند از اين راه به آساني تجربيات ارزشمند خود در كار و زندگي را در اختيار سايرين قرار دهند و از تجربيات ديگران نيز استفاده كنند. استفاده از اين تجربيات مي‌تواند در ارتقاء سطح مراقبت باليني نيز موثر باشد و از بروز مكرر اشتباه مشابه جلوگيري كند و يا در معرفي راه‌هاي جديد و موثرتر مراقبت، نيز به پرستاران كمك كند.»

وي گسترش روحيه‌ي همكاري و كار گروهي را از ديگر نتايج وبلاگ‌نويسي پرستاران برشمرد و گفت:‌« وبلاگ‌هاي گروهي هم مي‌توانند غني‌تر و به‌روز‌تر از وبلاگ‌هاي فردي باشند و هم كارتيمي را تشويق مي‌كنند. حتي وبلاگ‌هاي فردي نيز مشوق خوبي براي كار گروهي هستند چون هر فرد مي‌تواند با لينك دادن به وبلاگ‌هاي ديگر، گروهي از وبلاگ‌هاي داراي هدف مشترك را تشكيل دهد و به‌اين ترتيب در يك تيم از وبلاگ‌نويسان پرستار مشاركت داشته باشد.»

وي با اشاره به اينكه پرستاري همواره با مشكلات متعددي دست به گريبان بوده است، افزود: « وبلاگ مي‌تواند در شناساندن اين مشكلات به سايرين، چه پرستار و چه غير پرستار، كمك كند و همفكري براي يافتن راهكارهاي مناسب حل مشكل را برانگيزاند.»

اين دانشجوي دكتري پرستاري تصريح كرد: «معرفي حرفه‌ي پرستاري از راه طراحي وبلاگ‌هاي جذاب و خواندني كه در عين‌حال اطلاعات درست در مورد حرفه‌ي پرستاري،‌ آنچه كه هست و آنچه كه مي‌تواند باشد، ميسر است. همچنين وبلاگ‌نويس نياز به مهارت‌هايي دارد كه در اطلاع‌رساني به طور عام كاربردهاي فراواني دارند، هرچند با اطلاعات اندك مي‌توان وبلاگ‌نويسي را شروع‌كرد، اما توسعه‌ي تدريجي مهارت‌ها بر حسب نياز نويسنده مي‌تواند به ارتقاء اين مهارت‌ها در سطح جامعه‌ي حرفه‌اي منجر شود.»

به گفته‌ي وي يكي از نقش‌هاي مهم پرستاران آموزش عمومي است و يكي از راه‌هاي آسان و مؤثر اين كار، استفاده از وبلاگ‌هايي با محتواي آموزشي براي عموم است.

ضرغام ادامه داد: « همزمان با توسعه‌ي ابزارهاي اطلاع‌رساني، افكار و ايده‌هاي نو نيز شكل مي‌گيرند. هر كس به فراخور مهارت‌ها و ابتكار خود مي‌تواند به نوآوري‌هايي در استفاده از اين ابزارها دست بزند و هر وبلاگ مي‌تواند منحصر به فرد باشد و كاربرد جديدي داشته باشد.»

وي در پايان تاكيد كرد:« جشنواره‌ي وبلاگ‌نويسي پرستاران توانسته است، مشوق خوبي براي توسعه‌ي وبلاگ‌نويسي و شناساندن آن به پرستاران باشد. اميد است كه در سال‌هاي بعد نيز اين جشنواره تداوم داشته باشد و شاهد وبلاگ‌هاي هرچه پربارتر پرستاران باشيم. بهتر است كه در پايان جشنواره فهرستي از آدرس و محتواي وبلاگ‌هاي شركت‌كننده در جشنواره منتشر شود و اطلاع‌رساني آن نيز در سال‌هاي بعد بهتر انجام شود.»

انتهاي پيام

کد خبر: 8503-06108

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/۱٦ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک

روز پرستار

باسلام و تبريك ولادت حضرت زينب(س) و روز پرستار.

ضمن تشكر از صدا و سيما و دست‌اندركاران آن و همچنين هنرمندان، تهيه‌كنندگان و كارگردانان و ... كه به فكر پرستاران هستند و سعي مي‌كنند با تهية فيلم و سريال و برنامه‌هاي ديگر از زحمات پرستاران قدرداني كنند مي‌خواستم خواهش كنم قبل از اقدام به اين‌كار نظر كارشناسي مسئولين نظام پرستاري را نيز جويا شوند.

امروز به افتخار روز پرستار و براي بزرگداشت نام پرستار يك فيلم داستاني از تلويزيون پخش شد كه كاش لطف مي‌كردند و آن را نمي‌ساختند. نمي‌دانم چرا براي تهية فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني در مورد پرستار، كسي زحمت يك نظرخواهي كارشناسي را به خود نمي‌دهد؟ تا كي بايد در اين داستان‌ها پرستار يك زن يا دختر بسيار عاطفي باشد كه به‌جاي كار پرستاري كار مددكاري انجام مي‌دهد و به‌جاي انجام كار علمي و تخصصي دستپاچه مي‌شود و گريه مي‌كند و دنبال كمك ديگران(اغلب پزشك) مي‌گردد و به‌جاي برقرار كردن يك ارتباط حرفه‌اي ارتباطي صرفاً عاطفي با بيمار برقرار مي‌كند يا برعكس،‌ با بدخلقي سر او يا همراهانش فرياد مي‌زند و پرخاش مي‌كند؟ چرا بايد اين مطلب را كه او تحصيلات دانشگاهي دارد و فوق‌ليسانسه است را تنها از صحبت‌هاي همسرش بفهميم و در رفتارش هيچ ردّي از آن نباشد؟ من نمي‌گويم پرستاري ما در بيمارستانها ايده‌آل است و هيچ اشكالي ندارد. نمي‌گويم امكانات ما مثل آن چيزي است كه در سريال‌هاي خارجي نشان مي‌دهند. حرف من اين است كه براي نشان‌دادن يك پرستار خوب نيازي نيست روي جنبه‌هاي عاطفي او اغراق شود. نيازي نيست خوبي و انساندوستي از سراپايش ببارد. نيازي نيست آنقدر مظلوم باشد كه هر توهين و تحقيري را به‌راحتي تحمل كند و هيچ نگويد. و نيازي نيست سعي كند همه را در هر شرايطي نجات دهد و وظيفة همگان را يك‌تنه به دوش بكشد. كافيست همان كار خودش را درست انجام دهد، مهارت‌هايش را به‌عنوان يك تحصيل‌كردة دانشگاهي در عمل نشان دهد، آماده باشد در حيطة مسئوليت خودش درست عمل كند و ارتباط حرفه‌اي با همكاران، پزشك و بيمار و همراهان بيمار برقرار كند.

نمي‌دانم شما تا چه حد با اين مطالب موافق هستيد، اما به‌نظر من اگر اعتراضي وجود دارد بايد به نحوي منعكس شود تا شايد در آينده تصوير علمي‌تري از پرستار و پرستاري نمايش داده شود.

تقديم به همة پرستاران مهربان ايران

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/۱٢ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک

 

دوستان عزيز

در استقبال از روز پرستار این وبلاگ در حرکتی هماهنگ با ساير وبلاگ های پرستاری در جهت بازنمايی بارزتر پرستاری و پرستاران در دنيای وب و بالاتر رفتن رتبه گل واژه { پرستار} در جستجوی گوگل تغييراتی را به مدت يک هفته در عنوان و نام نويسنده وبلاگ به عمل اورده است. يزدان نيک

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/٧ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک

 

دوستان عزیز

با سلام، می دانم که همه شما دغدغه های حرفه ای زیادی دارید و به عنوان فردی که در بالاترین سطوح علمی پرستاری کشور فعالیت می کنید از شرایط موجود پرستاری کشور راضی نیستید و همواره به فکر پیدا کردن راه هایی برای کاستن از این مشکلات هستید. واقعیت این است که پرستاری ما بازنمایی مناسبی در جامعه ندارد و افکار عمومی از نقش ها، فعالیت ها و قابلیت های بالقوه و بالفعل ما آگاهی مناسبی ندارد. 

بدون اینکه بخواهم به علل آن اشاره کنم باید به این نکته اشاره کنم که عرصه رسانه ها نقش مهمی در مدیریت افکار عمومی دارند و متاسفانه در گذشته ما از این امکان برای بازنمایی صحیح خود غافل مانده ایم. بررسی های اینجانب نشان می دهد که ایماژه به نمایش درآمده از پرستاری در رسانه ها همان چیزی است که عامه مردم می پندارند و این مسئله ایجاب می کند که با حرکتی جمعی و تعامل با رسانه ها در اصلاح این ایماژه بکوشیم .

روز پرستار نزدیک است و ما می توانیم با استفاده از این فرصت و حضور در عرصه رسانه ای صدای خفته پرستار را در فضای جامعه طنین انداز کنیم . عرصه روزنامه ها و مجلات و رسانه های سمعی و بصری در انتظار آثار شماست. دست یاری به هم بدهیم و امروز از توان خود برای فردایی بهتر هزینه کنیم.                                            ارادتمند یزدان نیک

 

پيام هاي ديگران ()        link        ۱۳۸٥/۳/۳ - علی ضرغام -احمد یزدان نیک